EAA Biplane – sportovní RC dvouplošník

Skutečné letadlo EAA Biplane vzniklo v USA v 60. letech minulého století a léta bylo amatérsky stavěno v různých modifikacích. O jeho oblíbenosti svědčí krom mnoha fotografií na internetu i skutečnost, že jen kompletních plánů na stavbu bylo prodáno přes 7000. Rozpětí tohoto malého dvouplošnku bylo pouhých 6,1m.

Já jsem se tímto letadlem inspiroval a postavil podobný model v měřítku 1:4 o rozpětí 1520mm. Stavba začala v roce 2015 původně pro benzinový motor Titan ZG20. Tehdy byla postavena kostra modelu, který byl poté díky jiným „momentálně důležitějším“ projektům uložen na 4 roky do regálu s tím, že se k němu snad někdy vrátím.

??? ???

A k tomu došlo letos v únoru. Původně zamýšlený motor jsem sice mezi tím prodal, ale naskytla se mi možnost, koupit do modelu 4-taktní Saito FA 100. A tak po důkladném oprášení léta uložené kostry v garáži jsem pomalu, ale jistě začal aeroplán dokončovat. Postupně vznikl baldachýn, podvozek, řiditelná ostruha, meziřídelní vzpěry a další komponenty nutné pro dokončení. Motor, jak již bylo uvedeno je instalovaný Saito FA 100 o obsahu 17,2ccm. Potah modelu je z fólie Solarfilm SP.

??? ??? ??? ???

Model bylo před dokončením potřeba i trochu dozdobit. K tomuto jsem vždycky využíval služeb mých obchodních partnerů v reklamě, ale tentokrát jsem k tomu přistoupil jinak. Pro tyto, ale i jiné potřeby jsem koupil opravdu malý, ale perfektně fungující řezací plotr :-) Výhoda, vyřezat si na model v klidu přesně, co potřebuji, a případně potřebné operativně upravit je nesporná :-)

??? ???

A tak na model přibyla nějaká imatrikulace a pár ozdob :-)

??? ??? ??? ??? ??? ???

Model je tedy připravený k záletu, který dle počasí plánuji na příští víkend. Pokud zalétání dobře dopadne, doplním jej krytem motoru, a přidám další informace a foto :-)

Je pátek 5.4. dopoledne a dvouplošník je zdárně zalétaný. Výkon motoru Saito FA 100 je velmi dobrý, neboť éro odstartuje na necelou 1/2 plynu. Stačilo tak pouze jemné dotrimování,  a mohl jsem vyzkoušet i několik prvních, základních akrobatických obratů jako jsou výkruty, přemety a souvrat. Všechno naprosto bez problémů a v podání letadla se dvěma křídly o to více působivé. Navíc s dostatečným přebytkem výkonu motoru. Zvuk 4-taktního spalovacího motoru je po letech létání s elektrolety naprosto úžasný. Na druhou stranu je ovšem spalovací motor oproti elektromotoru daleko náročnější na obsluhu a provoz. Inu prostě něco, za něco :-)

??? ??? ??? ???

Nakonec několik technických dat:

rozpětí modelu:                1500mm

letová váha:                       3400g

Motor:                                4T- saito FA 100 /17,2ccm/

RC souprava:                    Spektrum DX 8

Serva:                                 5ks Hitec HS422

Přeji všem návštěvníkům krásné jarní dny a spoustu radostí z našich hraček :-)         /Hank/

 

 

4 thoughts on “EAA Biplane – sportovní RC dvouplošník

  1. Klobouk dolů Honzo, dobrá práce! Moc pěkný model a nejméně stejně pěkný je ten plotříček. A Saito sis dopřál – hmmm, známka vytříbeného vkusu. Nepochybuji, že zálet bude bez problémů. Možná by Tě mohlo zajímat, jak se daří Tvé bývalé „schovance“ Lazy Bee. Koncem minulé sezóny jsem trošku laboroval s dovážením a se zbytečným výkonem pohonné jednotky. Vypadalo to asi tak, že letěl motor s ďábelskou silou a otáčkami a za ním vlála Lazy Bee. Před dvěma týdny jsem tedy dovážil, více vyosil motor, změnil baterii z 3S na 2S a vyrazil létat. Výkonu je stále přebytek, Lazy Bee je stále nesmírně obratná, ale zároveň výborně ovladatelná. Spokojenost.

  2. The EAA Biplane was one the first original designs published by the Experimental Aircraft Association. A popular and successful design in its own right, the EAA Biplane was also the forerunner of EAA s popular Acro Sport series of aerobatic homebuilts.

  3. Óóóó Láďo. Děkujiiii. Co kdyby ses přijel podívat 9.5. k nám na letiště na Retro ??? Ať se ti daří :-) H.

  4. Hello Forex.
    Thank you for visiting and information about EAA Biplane :-)

Komentáře nejsou povoleny.