Stavba lokomotivy ČSD T457.0 – část 1. Odlitek a pojezd

Lokomotiva T457.0 (později označením řady 730) je čtyřnápravová dieselová lokomotiva kapotového uspořádání s elektrickým přenosem výkonu, určená především pro staniční posun a dopravu lehkých nákladních vlaků. Sériově byly tyto lokomotivy vyráběny v letech 1985 až 1989 (prototyp již v roce 1978) lokomotivkou ČKD Praha, jejíž brány opustilo celkem 59 kusů. /zdroj Wikipedia/

199 203

Tuhle lokomotivu jsem si před před lety nechal postavit ještě v měřítku TT. Moc se mi líbila, jen měla bohužel nekvalitní pojezd, a tak pouze dělala parádu na některé z odstavných kolejích. Uběhlo pár let a já začal přemýšlet, jak „počeštit“ německou lokomotivu BR 290 od Roco, kterou jsem na podzim loňského roku výhodně koupil, původně pro „šoupaliště“ Inglenook. Záměrně jsem nechtěl stavět typ, který je sériově vyráběný, a tak bylo rozhodnuto, že to bude to opět T457.0. Po proměření pojezdu německé lokomotivy a porovnáním s kótovaným výkresem Ponorky jsem zjistil, že rozchod dvojkolí 2400mm poměrově souhlasí, ovšem vzdálenost otočných čepů 7200mm můsí být v poměru 1:87 prodloužena o 4mm.

??? ???

A tak rozebrat lokomotivu a vyrobit nový rám pojezdu. K tomu jsem využil kousky mosazných profilů 30×3 a 10x2mm a kousky zbytků rámečku leptu. Všechno je propájeno.

??? ???

Po sestavení pojezdu jsem provizorně zapojil základní elektriku a zatím v analogu jej vyzkoušel. Pjezd měl stejné vlastniosti, jako původní lokomotiva a tak jsem mohl konstatovat maximální spokojenost :-) Následně budou ještě doplněny setrvačníky, dvojkolí s menším průměrem a boční kryty podvozků.

??? ???

A potom přišla na řadu kastle z odlitku od http://odlitkymodely.cz/h0_motorove_lokomotivy.html

??? ??? ??? ???

Zde jsem narazil na dvě místa, která mi dala trochu víc zabrat. Nejprve to bylo vypilování oken kabiny, kde byl odlitek cca i 3mm silný a potom vybrání vnitřní části kastle tak aby se mi tam vešel původní motor. Nakonec jsem to za použití kvalitních pilníků a přímočaré mikrobrusky s příslušenstvím dal.

??? ???

Následovalo vyříznutí otvoru v rámu lokomotivy pro pojezd, a bylo možné celek vyzkoušet na kolejích.

??? ?????? ???

A jedno krátké video ze zkušební jízdy ještě v analogu:  https://youtu.be/TniyEVDOGeo

Práce na této lokomotivě budou pokračovat výrobou zábradlí a madel a poté barevnou úpravou :-)

Pokračování :-)           /Hank/