Stavba lokomotivy ČSD T234.0 – část 1.

Lokomotiva T 234.0 /později řada 704/ je dvounápravová posunovací lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. První tři prototypy byly vyrobeny v roce 1988, sériová výroba pak probíhala v letech 1991 – 94 v lokomotivce ČKD. Své uplatnění našly především v lehké staniční službě, kde v železničních stanicích a depech obstarávají posun. Stroje jsou velmi spolehlivé, hospodárné a mají dobré trakční vlastnosti. Lokomotivám se podle hranatého stavebnicového tvaru přezdívá Malé lego.  /zdroj Wikipedia/

704f3 704001

Musím předeslat, že mě stavba modelů lokomotiv nadchla. Po stavbě M152 a T211 jsem si tak vybral další malou lokomotivu a to T234.0 v barvách ČSD. Naprostou novinkou pro mě byla stavba modelu z leptané stavebnice. /slengově z leptu/

Od f. KuBer z Brna jsem objednal stavebnici kastle s rámem lokomotivy a mohl začít se stavbou. Bohužel k této stavebnici výrobce nedodává žádný návod, a tak jsem začal stavět pouze podle fotografie hotového modelu na stránkách výrobce https://www.lepty.cz/petr/eshop/1-1-HO/3-2-Motorove-lokomotivy/5/1988-Motorova-lokomotiva-704-001-7-HO-maketa

Tak tohle jsem si přivezl domů. Prý z toho má vzniknout ona lokomotiva …… :-)

??? ???

Začal jsem tím, co mi bylo na první pohled jasné, a to vrchní kastlí a budkou fíry. Jednotlivé díly jdou v leptaných rovinách snadno ohýbat a to i bez ohýbačky leptů. Tu jsem použil pouze na několik dílů a především na ohyby střechy. Pájení kastle hrotovou 40W páječkou za pomoci pájecí kapaliny není složité. Když jsem před časem hledal na internetu nějaké informace jak pracovat s lepty, někde, už ani nevím kde, jsem vyčetl radu k nezaplacení:

„Nikdy nepřikládejte trubičkový cín k páječce na pájecí místo, ale nastříhejte si z něho malé kousky a ty pak pomocí hrotu páječky naneste na místo pájení. Jinak budete mít velký problém s přebytečným cínem, který se vám rozleje i tam, kde to nepotřebujete“.

Již jsem toto aplikoval při stavbě pojezdů od PG a opravdu se mi to osvědčilo. Stříhám si koustky cínu o průměru 1mm na kousky 1-3mm dlouhé a ty poté hrotem páječky aplikuji na požadované místo. Stavba kastle a budky fíry šla rychle od ruky a zde jsem nenarazil na žádné komplikace.

??? ??? ??? ??? ??? ???

Ty však přišly při sestavování rámu lokomotivy. Nutno podotknout, že jsem chvílemi dost bádal, kam co patří. Navíc jsem nezvolil zcela ideální postup prací, čímž jsem si stavbu rámu ještě zkomplikoval. Chvílemi padala i slova, která raději ani nebudu popisovat. :-) Nakonec si mi však podařilo i ten rám kompletně spájet a s radostí jsem zjistil, že i kastle na něj pasuje jak má.

??? ???

Pak přišly na řadu detaily jako jsou poklopy kapot, schůdky, světla, desky pod nárazníky, různé výztuhy, a úplně nakonec po zašištění spojů, madla a zábradlí. Práce sice titěrná, ale zato bylo alespoň naprosto jasné, kam co patří.

??? ??? ??? ???

Sestavení kastle a rámu této lokomotivy si vyžádalo 3 večery a celkem asi 10 hodin, chvílemi i detektivní práce. :-) Když shrnu dosavadní radosti i strasti z této stavby, tak je opravdu velkou škodou, že výrobce leptů nedodává alespoň nějaký jednoduchý návod, nebo postup prací. Tím by zájemcům o stavbu dost pomohl. To je také jediné mínus, neboť stavebnice je precizně zhotovená a díky tomu je stavba příjemnou záležitostí. Samozřejmě se v mém hodnocení odráží i skutečnost, že s lepty nemám v podstatě zkušenosti. Pokud bych znovu stavěl ten samý model, všechno by mi bylo jasnější, jednodušší a práce ještě příjemnější :-)

Nyní bude následovat povrchová úprava a stavba pojezdu. Na tento typ lokomotivy se žádný pojezd, ani jeho stavebnice nevyrábí, a tak použiji pojezd na T211 od PG, u kterého úpravou zvětším rozvor náprav o cca 5mm.

Pokračování :-)                  /Hank/