Stavba motorového vozu M152 – pojezd část 1.

Při surfování po mašinkářských stránkách, čas od času narážím na různé polotovary, lepty a odlitky lokomotiv a vozů.  O výrobu lokmotivy, případně mmotorového vozu včetně pojezdu jsem se doposud nikdy nepokusil, a tak mě napadlo, abych to alepoň jednou vyzkoušel… Na stránkách pojezdy PG http://www.pojezdypg.cz/ jsem našel několik typů stavebnic pojezdů, které by mě pro vozidla 3.-4.  epochy ČSD mohly vyhovovat. Spojil jsem se tak s výrobcem, panem Pavlem Gulichem, a na otázku „Se kterým pojezdem by bylo nejlépe začít?“ mi bylo sděleno, že s M152, neboť má skříně převodovek zhotovené 3D tiskem, čímž je stavba oproti jiným o něco jednodušší. A tak jsem stavebnici tohoto pojezdu objednal.

Než pro mě byla stavebnice pojezdu připravena, bylo potřeba se trochu dovybavit nějakým nářadím na jemnou mechaniku, ohýbačkou leptů, závitníky M1,6 a M2, ruční mikrovrtačkou apod…  a také došlo na výrobu přípravku na lisování dvojkolí a dílů převodovek. Nutno podotnkout, že cena této výbavy se přiblížila ceně jedné lokomotivy české výroby….

??? ???

A tohle už je ta stavebnice pojezdu. Při prvním pohledu na krabičku plnou drobných dílů mě napadla otázka, zdali jsem přece jen své schopnosti nepřecenil :-)

??? ???

Vlastní stavba je realizována přesně podle perfektního fotonávodu s popisem na stránkách výrobce. Za toto mu patří velký dík, neboť takto přehledné fotonávody jsou zatím u různých stavebnic, různých výrobců velkou výjimkou. Práce tedy mohly začít. Jednotlivé díky jsou perfektně zpracovány a to i v dělících rovinách, což značně ulehčuje práci.

??? ???

Ačkoliv je pojezd v měřítku HO, vše je i tak na můj vkus velice malé. Obdivuji, jak někdo může dělat něco podobného třeba v N-ku. Bez ohýbačky na lepty a ruční mikrovrtačky /v tomto případě na řezání závitů/, bych se opravdu neobešel.

??? ??? ??? ???

Obávané pájení trafopáječkou, za pomoci 1mm pájky a pájecí kapaliny bylo naprosto v pohodě.

??? ???

Došlo i na použití před časem vyrobeného lisovacího přípravku – a osvědčil se :-)

??? ???

Je sestaveno i dvojkolí a vypouzdřeny skříně převodovek.

??? ???

Po dodávce sady hodinářských výstružníků od „ddmodely“ mohly práce pokračovat sestavením převodovek.

??? ???

Šruby M1 jsou opravdu hodně malé a tak jsem ještě investoval cca 3 stokoruny do této sady mikrošroubováků – původně určených pro opravy mobilních telefonů.

??? ???

Převodovky sesazeny, promazány a tak mohlo po řádném odmaštění nitroředidlem dojít na povrchovou úpravu matným černým akrylovým lakem a připájení vodičů /ze servokabelu/

??? ???

Výstružníky perfektně posloužily i pro instalaci setrvačníků. Díky nim nebylo třeba nic velkou silou lisovat, ani lepit.

??? ???

Montáž převodovek k držákům pomocí struny 0,3mm byla trochu titěrná práce, ale dalo se to. Lepty jsou precizně navrženy a tak při správném naohýbání, jsou potřebné otvory pro ocelovou strunu pěkně v ose. Sestavení kardanů šlo podle návodu výrobce také celkem skvěle.

??? ??? ??? ???

Pojezd po kompletaci s DPS a přípravou na DCC Nem 652.

??? ??? ??? ???

A je hotovo….

Krátké video pojezdu s dekoderem na drátech:-)  Funfuje bezvadně :-)

https://youtu.be/pkNuS673dqw

 

Pokračování :-)            /Hank/

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>