Piper J3 Cub – Konverze ze 4-taktu na elektropohon

Tohoto Pipera o rozpětí něco přes 2 metry mám 3 roky. Jedná se o precizně konstruovaný a zpracovaný model americké firmy Hangar 9, který za ne zcela malý peníz u nás prodává f. Astra. Na obhajobu prodejce nutno dodat, že v tomto případě prostě cena koresponduje s kvalitou a model nelze srovnávat s produkty východních proveniencí. Já jsem jej po tři sezóny provozoval se 4-taktem OS Max FS 70 a jeho letové vlastnosti byly velice příjemné. Jenže…. Kdo létá s motory na methanol s olejem, moc dobře ví, že tento pohon má i své stinné stránky. A to především v podobě všudypřítomné mastnoty, bohužel zdaleka nejen na modelu, ale i v dílně, autě, o oblečení na letiště ani nemluvě. Postupem času jsem z těchto důvodů při létání stále více upřednostňoval některý z mých „čistých“ elektroletů, a Piper tak většinu času odpočíval v garáži.

V září tohoto roku jsem začal uvažovat, že si přes zimu postavím nějakou cca dvoumetrovou polomaketu na elektriku a při hledání vhodných podkladů mě v této souvislosti napadla následující myšlenka. Proč stavět nový model, když je doma uložený a jinak perfektně létající Piper, který by šel relativně jednoduše elektrifikovat ? A tak se i stalo :-)

20151010_135339 20151010_135938 20151010_140105 20151010_140755

Piper tedy šel na operační stůl a začalo to demontáží motoru, nádrže a přijímačových baterek a hlavně důkladným odmaštěním motorového prostoru.

20151010_141304 20151010_141340

Dále bylo potřeba přesně vyměřit uchycení nového motoru v tomto případě Turnigy 4260, 500 ot./V.. Na současnou motorovou přepážku jsou přilepeny a přišroubovány dřevěné hranoly, které tvoří nové motorové lože.

20151010_150732 20151010_151413

Vzhledem k tomu, že unašeč vrtule musel být ve vzdálenosti 110mm od původní přepážky, zhotovil jsem na soustruhu 4 distanční sloupky z hliníkových trubiček. Vyosení motoru dolů a vpravo je dáno dalšími kovovými podložkami. Motor je přišroubován vruty do dřeva. Toto řešení se mi již mnohokrát osvědčilo, a tak nebylo potřeba vymýšlet nějaké jiné, více komplikované.

20151010_153916 20151010_153922

Po uchycení motoru následovala zkouška a montáž regulátoru JETI SPIN 66.

20151010_185417 20151010_163225

S vrtulí 14/6 a akumulátorem LiPoly Hyperion 6S, 3300mAh je na plný výkon odběr 35A. Pohonný akumulátor se nádherně vešel do prostoru původní palivové nádrže. Proti vysunutí je fixován elektrikářskou stahovací páskou. Tah na zemi je oproti 4-taktu pocitově minimálně dvojnásobný.

20151010_185436 20151010_185443

Pokud bude zítra rozumné počasí, půjdu model vyzkoušet na naše letiště AMG Mýto a doplním zde informace.

/ Hank/  :-)