Expedice po trati č.172 Lochovice – Zadní Třebáň.

Zejména posledních několik let na sobě pozoruji, že míra nostalgie a následné počiny z ní, nějak přímo souvisejí s přibývajícími roky. Nevím, jestli je to dobře, či nikoliv, ale je to prostě tak a nic s tím nenadělám. Před časem mě v této souvislosti napadla myšlenka, kterou jsem dnes, za krásného slunečného počasí zrealizoval. Objet a nafotit si všechny stanice a zastávky na trati č.172 Lochovice-Zadní Třebáň. Jako kluka mě po této trati mnohokrát vozil v kabině Hurvínka M131 jeden z tehdejších fírů pan Káš. Později jsem touto tratí léta jezdil za prací do Prahy a zpět.

A tak jsme se dnes domluvili s mojí „letní italskou milenkou“ a vyrazili z Hořovic na tuto nostalgickou expedici. Začínáme na nádraží v Lochovicích. Jedná se o odbočnou stanici trati Zdice-Protivín a níže popisované trati č. 172 Lochovice-Zadní Třebáň. Dříve to byla rušná stanice, kde kromě dvoumístné výtopny, měla zázemí i tzv. traťovka. Dnes prázdno, zamřížováno a opuštěno :-(

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

A dále jsme směřovali postupně po trati směrem k Z. Třebáni. Druhá zastávka je opravdu pouze zastávkou a to Neumětely. Zde má mimo jiné pomník onen Šemík, věrný kůň Horymírův. Vechtr vedle zastávky je řádně schátralý, pohled tedy nic moc.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ?????????????????????? ???????????????????????????????

Třetí v pořadí i podle jízdního řádu je zastávka v obci Radouš. Stavba již novodobé, ryze účelové a jistě ekonomicky únosté architektury. (Jestli se teda slovo architektura vůbec nechá v této souvislosti použít…) Zde jsem dnes zažil malou příhodu jak z filmu Vesničnko má středisková. Na vlak tam čekala starší paní. Když jsem ji pozdravil a začal fotografovat, položila mi otázku: Proč to pane fotografujete? Líbí se mi železnice odpověděl jsem. A ona bez jakéhokoliv rozmyslu prohlásila: To je divný. Líbí se mu železnice a jezdí autem :-) Tak mě to pobavilo. Potom nastoupila do osmsetdesítky a odjela někam směrem ku Třebáni :-)

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

A pak následovaly moje rodné Hostomice pod Brdy, kde jsem žil 35 let a jako kluk dost času trávil na nádraží, kde léta pracovala moje matka. Ze stavu opuštěné staniční budovy je mi opravdu smutno. Nádraží tu kdysi bývalo jako zahrádka. Inu máme tržní ekonomiku, a tak co nevydělává, do toho bohužel není investováno….. Opakem a důkazem, potvrzujícím tuto skutečnost je nádherně zrekonstruovaný hostomický pivovar. V dobách, kdy místní nádraží bylo na vrcholu své slávy a krásy, tento se rozpadal a sloužil jako dílny, skladiště a kdovíco ještě. Co dodat. Priority zájmu a investic se léty prostě mění….

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Osov je 5. zastávkou na trati, která je v podstatě v polích.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ?????????????????????? ???????????????????????????????

Dalším cílem expedice byla zastávka Vižina. Zde mě zaujala nezvyklá budova místní zastávky. Ze směru od Lochovic sem vede trať velice pohledným zářezem.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Všeradice byla kdysi stanice obsazená železničním personálem. Dnes rovněž opuštěná, řízená na dálku.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Následující zastávka Nesvačily je rovněž již „novodobou architekturou“. Ani se mi nevybavuje, jak vypadala před 30-ti a více lety. Co mě však opravdu mile překvapilo, byla oproti ostatním její naprostá čistota :-)

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Další zastávkou je v pořadí Skuhrov. Oproti té předchozí dýchá romantikou zlatých časů této trati :-) Letitá dřevěná stavba mezi vzrostlými stromy, jako stvořená pro zpracování na modelovém kolejišti. Škoda, že mě se již nikam nevejde….

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

A přijíždíme do Litně. Tato stanice je zajímavá tím, že je úvraťová. Bohužel i tato je opuštěná a vypadá žalostně. Stanice Liteň je mimo jiné i předlohou k jednomu z plánků kazetových kolejišť  v poslední knize Modelové kolejiště od autora a opravdového znalce v oboru Milana Ferdiána.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Následovala předposlední zastávka na trati č 172 a to Běleč. Zastávka, rovněž romantická, byť okolní stavby v žalostném stavu.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

A přijíždíme do cíle dnešní expedice -Zadní Třebáně. Ta je odbočnou stanicí z dnes koridorové trati Praha-Plzeň na trať č.172 Zadní Třebáň-Lochovice. Na dnešní cestě to byla jediná stanice s drážním personálem, což jsem po chvíli poznal, když mě zdejší výpravčí vykázal při focení z nástupiště. Inu, patrně dělal dobře svoji práci, což respektuji.

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ???????????????????????????????

A závěrem pohled na jeden z nedalekých, neznámějších a dle mého i nejkrásnějších hradů v našich končinách – Karlštejn a pak moje letní italská milenka, která mě při dnešní expedici provázela. Bylo to příjemné odpoledne :-)   /Hank/

??????????????????????????????? ???????????????????????????????

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Expedice po trati č.172 Lochovice – Zadní Třebáň.

  1. Heleď se Honzo, jestli si myslíš, že nevím, že jedeš ve vláčkách, tak si na velkým omylu. Úplnou náhodou jsem to zjistil zhruba před měsícem. Teď postupně hltám Tvé články z nové odbornosti a tenhle je tak nádherně nostalgický a dýchá z něj atmosféra všech těch míst až Ti jednoduše závidím, že jsi tam všude osobně byl. Prostě máš můj velký obdiv, že ses do toho pustil s takovou chutí a vervou.

  2. Laďo. Děkuji. Komentář od tebe mě opravdu potěšil :-) Asi jsem potřeboval nějakou změnu a po počátečních útrapách z neznáma, jsem za ní dnes rád. To ovšem neznamená, že jsem zcela zanevřel na to, co jsem dělal skoro 40 let – eroplány :-) :-) :-)

Komentáře nejsou povoleny.