Samokřídlo Phoenix z AMG Mýto – aneb „nejen retrem živ je člověk“

Čas od času člověk zatouží po něčem zvláštním, neobvyklém, prostě po něčem, co se vymyká běžnému standardu. To platí, teda alespoň u mě, i v modelářském počínání. Za téměř 40 let jsem postavil desítky modelů. Byly motorové, bezmotorové, volné, upoutané, malé, velké, štíhlé, bachraté, dolnoplošníky, hornoplošníky, dvouplošníky, hydroplány, akrobaty a kdoví jaké ještě :-). Co jsem však doposud nikdy nepostavil a neměl je SAMOKŘÍDLO…….

Mnohokrát jsem si v modelářských časopisech prohlížel jejich různé variace, ale nikdy jsem nedostal chuť ani odvahu se do některého z nich pustit. Ani nevím, jak k tomu došlo, ale letošní Vánoční svátky jsem měl nějakou stavitelskou náladu. Po rychlé realizaci malé elektry NEW IDEA a dokončení retro modelu TYRO jsem našel na stránkách LMK Vsetín http://lmk.vsetin.org/index.php?clanek=85 (kam mě nasměroval kamarád a velký modelář Karel Svoboda z Havlíčkova Brodu) samokřídlo Phoenix. Model mě zaujal svými ladnými tvary a současně relativní jednoduchostí. Nakreslil jsem jej o rozpětí 1650 mm, a pustil se do stavby.

Křídlo je stavěné ze 3 dílů, které jsou k sobě následně slepeny a doplněny v místě lomení překližkovými výztuhami. Trup je celobalzový z balzy 3mm. Kýlovka a směrovka jsou slepeny z balzových lišt 5mm. Jak je z fotografií patrné, pro kompletaci křídla jsem použil vynikající plastové svěrky od f. UNI MAX, které mi nadělil Ježíšek 🙂

2013-12-31 13.24.56 2013-12-31 13.25.15 2014-01-01 09.30.45 2014-01-01 09.31.11 2014-01-11 14.20.54 2014-01-11 14.21.36 2014-01-11 14.22.20 2014-01-11 14.22.41 2014-01-11 14.22.59 2014-01-11 14.23.37

 

Následovala týdenní přestávka z důvodu chybějící červené, transparentní, nažehlovací fólie Solarfilm SP. Tu mi včera přivezl od f. Hořejší z Plzně můj klubový kolega Miloš Petrbok. Trup /respektive „troupek“ který má délku jen 52cm a to včetně směrovky/ je potažený zbytky krémového a překryt kabiny modrého Oracoveru. Motor je originál AXI 2808/16 (1860 ot./V) Vzhledem k jeho poměrně vysokým jmenovitým otáčkám tvoří pohonný akumulátor pouze 2 články LiPoly 2750 mAh. Regulátor je JETI Spin 44. Se sklopnou vrtulí 9/5 je max. odběr na zemi 26A. Dále jsou nainstalována 2 mikroserva ovládající směrovku a výškovku. Model je 100% ně dokončený a připravený na zálet. Co mě mimo jiné velice potěšilo, tak jeho letová hmotnost, která je pohých 750g. Při rozpětí 1650mm a hloubce křídla 250mm tedy vychází plošné zatížení necelých 19g/dm2 !!!!!

O záletu, teda pokud se podaří 🙂  budu návštěvníky stránek informovat      /Hank/

Model byl úspěšně zalétán v neděli 9.2. na našem klubovém letišti AMG Mýto v Kařízku. Letěl hned napoprvé. Letový projev samokřídla je zajímavý a jeho ovladatelnost přes moje obavy naprosto vynikající. Vzhledem k nízkému plošnému zatížení lze stoupat i na cca 1/4 plynu. Létání v beztermickém počasí na aku LiPoly 2S 2700mAh je minimálně na 3/4 hodiny. No prostě PARÁDA 🙂   /Hank/