Kwik Fly Mk3 – made in LMK Drozdov po 40 letech od Miloše Petrboka z AMG Mýto

Před časem jsem se zde zmínil o novém retromodelu Kwik Fly Miloše Petrboka v našem klubu AMG Mýto. www.amgmyto.cz Miloš mi tentokrát poslal pár svých řádek ze stavby a zajímavý pohled ze zákulisí vzniku tohoto modelu v kdysi velice známém LMK Drozdov na berounsku. Mildo díky 🙂  /Hank/

Kwik Fly MK 3 – made in LMK Drozdov, po 40 letech.

Za dobu co se „ homo bastlus“ zabývá modelařinou, bylo nakresleno, stvořeno a vyráběno možná tisíce modelů letadel. Mnohé zapadly v zapomnění a jejich plány skončily v šuplících. Některé, ale byly a doposud jsou stavěny s velkým úspěchem až do dnes. Jedním z takových modelů, který se nesmazatelně zapsal do povědomí modelářské veřejnosti, je Kwik Fly MK 3. Konstruktér modelu Phil Kraft s ním zvítězil na mistrovství světa akrobatických modelů v roce 1967, a krátce poté převzala model do svého výrobního programu tehdy „západoněmecká“ firma Graupner. Některé výrobky této firmy se v sedmdesátých letech objevovaly i v našich modelářských prodejnách, ale domnívám se, že právě stavebnice Kwika se nedovážela. Model ale díky jednoduché konstrukci a výborným letovým vlastnostem přímo lákal ke stavbě.

Po svém, a jak se říká ve „velkém stylu“ ke stavbě Kwika tehdy přistoupily členové LMK Drozdov. Na tehdejší dobu s velkou drzostí jednoduše napsali „Graupnerovi“ o plánek, a světe div se, kompletní plán i s návodem a kompletní dokumentací ke stavbě v pořádku dorazil. Již tehdy byli drozdováci známí maloseriovou výrobou RC modelů, a tak se pustili i do Kwika. Bohatě přitom využívali možnosti, které se tehdy nabízely ve firmách, kde jednotliví členové klubu pracovali. Většina dřevěných dílů se frézovala v Hořovické Delicii. Zde se také řezaly nosníky a opracovávaly náběžné hrany. Kovové díly se odlévaly a obráběly, kde se jen trochu dalo, jak se říkalo, něco „ufušovat“. Určté možnosti poskytoval dnes již bývalý TOS Žebrák a Alba Hořovice, odkud pochází třeba díly příďového a také hlavního podvozku. Tímto způsobem bylo již dříve připraveno například několik stavebnic modelu Taxi.  Stavebnic Kwika bylo takto připraveno 10 ks, ale dokončeny a zalétány byly pouze 4 modely. Hlavním důvodem byl motor o objemu 10 ccm, což na tehdejší dobu byla již extra třída, a proto se v Drozdově později začal vyvíjet Mini Kwik na dostupnější motory 6,5 ccm. Těchto menších modelů s již laminátovým trupem, se vyrobilo možná několik desítek.

 

??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ??????????????????????????????? ?????????????????????? ?????????????????????? ???????????????????????????????

Jako bývalý a dnes pouze čestný člen LMK Drozdov, občas dorazím na kus řeči do drozdovské klubovny a právě při prohlížení archivu klubu jsem narazil na fotky ze stavby výše zmíněného modelu. Jen tak mezi řečí jsem prohlásil, že z těch dílů bych si letadlo postavil i dneska skoro po 40 letech! To jsem si ale pěkně naběhl! Vůbec jsem netušil, že Adolf Valášek st. (je na poslední fotografii s modelem v klubovně LMK Drozdov) a myslím, že jeden z nejstarších aktivních modelářů a zakládající člen klubu/ má díly původní stavebnice „ ještě schované“! K dispozici byl originální plán a návod, přepážky trupu, žebra křídla včetně nosníků s náběžkou a všechny kovové díly. Našla se i kabina z poctivého 2mm plexi. Když k tomu přidám pár balsových prkének, je stavebnice komplet. Kvalita frézovaných překližkových dílů je velice dobrá a nosníky z rezonančního dřeva dneska už sotva seženete. Na úpravě dílů pro české podmínky se tehdy velkou měrou podílel Josef Daněk st.. Nebyly to změny, které by příliš zasahovaly do konstrukce, spíše jen nahrazovaly díly tehdy nedostupné. Proti stavebnici bylo například nutné upravit motorovou přepážku a předek trupu, protože plastové motorové lože se nahradilo překližkovým. Z dodaných 40 let starých dílů jsem model sestavil vcelku v pohodě, a i když né vždy všechno přesně pasovalo, stavbu jsem si docela užíval. Po celou dobu stavby mne doprovázela vůně čtyřicet let staré překližky a smrkových lišt, opravdu 100% retro! Kwika jsem osadil motorem PH 7,5 ccm, který váhově a myslím i výkonově odpovídá tehdy  doporučované desítce O.S. MAX 60 H. Během stavby jsem uvažoval o řízení modelu soupravou Varioprop 12 S , aby vše bylo tak jako tenkrát. Variopropa přestavěného Jirkou Bezděkem na 2,4, používám bez problémů k řízení větroně Čejka a ještě před dokončením Kwika jsem si ji chtěl pro jistotu vyzkoušet v jiném motoráku. A tady se najednou projevil návyk na létání s modernímy vysílači, kde se pro nás staly běžné expo, diference, křivky …. Řízení modelu bez těchto vymožeností mi ale vůbec nepřineslo žádný požitek, a tak bylo rozhodnuto, Varioprop zůstane ve větroni a do Kwika dám normální, soudobé rádio.

 

Zalétání modelu proběhlo naprosto bez problémů. Motor svým výkonem postačuje pro běžnou akrobačku a tak díky výborným letovým vlastnostem model neskončí v muzeu, kam by skoro patřil, ale určitě si s ním ještě pěkně polétám!

Miloš Petrbok – AMG Mýto